EMOSIONAL DALAM PROSES PEMBELAJARAN HUBUNGANNYA DENGAN PENCAPAIAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AQIDAH AKHLAK (Penelitian pada siswa kelas VIII MTs Al- Mustaqiem Boarding School)
Abstract
This research aims to determine the emotional attitude in the learning process
in the lesson of aqidah morals for students in class VIII MTs AL- Mustaqiem Boarding School.
The method of this research is descriptive research with the type of correlation. The data collection
technique uses a questionnaire, observation, interview, literature and documentation. The
magnitude of the reality of emotional attitudes in the learning process with the achievement of
student learning achievement in the subject of aqidah akhlak at MTs Al-Mustaqiem results in a
correlation coefficient of 0.98, this figure is in the interval 0.80-1.00 with a very high category.
The correlation coefficient number produces a level of emotional attitude development in the
learning process 81% towards student achievement in the subject of aqidah akhlak at MTs Al-
Mustaqiem Boarding school So that the influence of variable X on Variable Y 81% means that
there are 19% other factors that can influence the achievement of student achievement in the
subject of aqidah morals.
References
Dimyati dan Mudjiono. (2004). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka
Cipta,Hamalik.
Oemar. (2001).Proses Belajar Mengajar.Jakarta : PT. Bumi Aksara, Poerwanto, Ngalim.
(2007) Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Rosda Karya.
Nana sudjana dan ibrahim. (2014) . Penelitian dan penilaian pendidikan. Bandung: Sinar
Baru Algensindo.
Arikunto, Suharsimi (1984). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan.Jakarta: Bina Aksara,.
Masrun(1975) . Analisis item. Yogyakarta : Universitas Gadjah Mada.
Jamie c. Miller. (2003). Mengasuh Kecerdasan Anak, Bandung : Kaifa .
Jerro E. Kemp (1994). Terjemah : Proses Peranacangan Pengajaran. Bandung : ITB. lla
Yulaelawati.(2004). Kurikulum dan pembelajaran. Bandung : Pakar Karya, Nana
saodih (1995). Pengembangan kurikulum, Bandung : Remaja Rosdakarya
Abin Syamsudin Makmun. (2007). Psikologi Kependidikan: Remaja Rosda Karya
Abu Ahmadi. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta
Ahmad Tafsir.(1995). Metodologi Pengajaran Agama Islam:Remaja Rosda Karya
Anas Sudijono.(2007).Pengantar Evaluasi Pendidikan.Jakarta:Raja Gravindo
Depag RI. (1989). Alqur’an dan Terjemahnya. Surabaya: CV Jaya Sakti
Depdikbud. (1994). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka
Endi Nurgana. (1993). Statistika Untuk Penelitian. : CV Permadi
H. Sulaiman Rasjid. (1994). Fiqih Islam. : Sinar Baru Algesindo
Jhon M. Echols. (1990). Kamus Indonesia Inggris. Jakarta: Gramedia
Kartini Kartono. (1996). Psikologi Umum. : Mandar Maju
Muhibbin Syah. (2008). Psikologi Pendidikan. : Remaja Rosda Karya
Murip Yahya. (2008). Pengantar Pendidikan. : Procpect
Ngalim Purwanto. (2007). Psikologi Pendidikan. : Remaja Rosda Karya
Sardiman A. M. (2000). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Gravindo
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Asdi Mahasatya
Sobry Sutikno. (2008). Belajar dan Pembelajaran. : Prospect
Sudjana. (2002). Metode Statistik. : Tarsito
Suharsimi Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta
Sumadi Suryabrata. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Gravindo Persada yaikh
Mustafa Masyhur. (2004). Menghidupkan Hati dengan Shalat. Jakarta: An Nadwah
Tengku Muhammad Hasbi Ash Shiddieqy. (2000). Kuliah Ibadah. Semarang: Pustaka
Rizki Putra
Uzer Usman. (1996). Menjadi Guru Profesional. :
Remaja Rosda Karya
Wasty Soemanto. (1998). Psikologi Pendidikan. Jakarta:
Rineka Cipta
Winarno Surakhmad. (1994). Pengantar Penelitian Ilmiah. :
Tarsito
Irwan Kurniawan(1997)Wasiat-wasiat Ibnu Arabi, Pustaka Hidayah. Bandung.
Kahar Masyhur (1994) Membina Moral dan Etika, Rineka Cipta, Jakarta.
M. Dahlan Al-Barry(1994) Kamus Ilmiah Populer, Arkola, Surabaya.