EMOSIONAL DALAM PROSES PEMBELAJARAN HUBUNGANNYA DENGAN PENCAPAIAN PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN AQIDAH AKHLAK (Penelitian pada siswa kelas VIII MTs Al- Mustaqiem Boarding School)

Authors

  • N.Maemunah SMA 24 BANDUNG

Abstract

This research aims to determine the emotional attitude in the learning process
in the lesson of aqidah morals for students in class VIII MTs AL- Mustaqiem Boarding School.
The method of this research is descriptive research with the type of correlation. The data collection
technique uses a questionnaire, observation, interview, literature and documentation. The
magnitude of the reality of emotional attitudes in the learning process with the achievement of
student learning achievement in the subject of aqidah akhlak at MTs Al-Mustaqiem results in a
correlation coefficient of 0.98, this figure is in the interval 0.80-1.00 with a very high category.
The correlation coefficient number produces a level of emotional attitude development in the

learning process 81% towards student achievement in the subject of aqidah akhlak at MTs Al-
Mustaqiem Boarding school So that the influence of variable X on Variable Y 81% means that

there are 19% other factors that can influence the achievement of student achievement in the
subject of aqidah morals.

References

Dimyati dan Mudjiono. (2004). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka

Cipta,Hamalik.

Oemar. (2001).Proses Belajar Mengajar.Jakarta : PT. Bumi Aksara, Poerwanto, Ngalim.

(2007) Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Rosda Karya.

Nana sudjana dan ibrahim. (2014) . Penelitian dan penilaian pendidikan. Bandung: Sinar

Baru Algensindo.

Arikunto, Suharsimi (1984). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan.Jakarta: Bina Aksara,.

Masrun(1975) . Analisis item. Yogyakarta : Universitas Gadjah Mada.

Jamie c. Miller. (2003). Mengasuh Kecerdasan Anak, Bandung : Kaifa .

Jerro E. Kemp (1994). Terjemah : Proses Peranacangan Pengajaran. Bandung : ITB. lla

Yulaelawati.(2004). Kurikulum dan pembelajaran. Bandung : Pakar Karya, Nana

saodih (1995). Pengembangan kurikulum, Bandung : Remaja Rosdakarya

Abin Syamsudin Makmun. (2007). Psikologi Kependidikan: Remaja Rosda Karya

Abu Ahmadi. (2004). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Ahmad Tafsir.(1995). Metodologi Pengajaran Agama Islam:Remaja Rosda Karya

Anas Sudijono.(2007).Pengantar Evaluasi Pendidikan.Jakarta:Raja Gravindo

Depag RI. (1989). Alqur’an dan Terjemahnya. Surabaya: CV Jaya Sakti

Depdikbud. (1994). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka

Endi Nurgana. (1993). Statistika Untuk Penelitian. : CV Permadi

H. Sulaiman Rasjid. (1994). Fiqih Islam. : Sinar Baru Algesindo

Jhon M. Echols. (1990). Kamus Indonesia Inggris. Jakarta: Gramedia

Kartini Kartono. (1996). Psikologi Umum. : Mandar Maju

Muhibbin Syah. (2008). Psikologi Pendidikan. : Remaja Rosda Karya

Murip Yahya. (2008). Pengantar Pendidikan. : Procpect

Ngalim Purwanto. (2007). Psikologi Pendidikan. : Remaja Rosda Karya

Sardiman A. M. (2000). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Gravindo

Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Asdi Mahasatya

Sobry Sutikno. (2008). Belajar dan Pembelajaran. : Prospect

Sudjana. (2002). Metode Statistik. : Tarsito

Suharsimi Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta

Sumadi Suryabrata. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Raja Gravindo Persada yaikh

Mustafa Masyhur. (2004). Menghidupkan Hati dengan Shalat. Jakarta: An Nadwah

Tengku Muhammad Hasbi Ash Shiddieqy. (2000). Kuliah Ibadah. Semarang: Pustaka

Rizki Putra

Uzer Usman. (1996). Menjadi Guru Profesional. :

Remaja Rosda Karya

Wasty Soemanto. (1998). Psikologi Pendidikan. Jakarta:

Rineka Cipta

Winarno Surakhmad. (1994). Pengantar Penelitian Ilmiah. :

Tarsito

Irwan Kurniawan(1997)Wasiat-wasiat Ibnu Arabi, Pustaka Hidayah. Bandung.

Kahar Masyhur (1994) Membina Moral dan Etika, Rineka Cipta, Jakarta.

M. Dahlan Al-Barry(1994) Kamus Ilmiah Populer, Arkola, Surabaya.

Published

2020-12-10