URGENSI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM SEBAGAI UPAYA PEMBENTUKAN KARAKTER ISLAMI SISWA PADA ERA DISRUPSI (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 1 Jalancagak)
Abstract
This study discusses the urgency of Islamic religious education as an effort to form students'
Islamic character in the Disruption Era. This study aims to provide an overview to educators, parents and
the community about the importance of Islamic Religious Education in the formation of Islamic character
for students, so that they do not fall into what is detrimental to them in this era of disruption. The method
used in this research is descriptive qualitative study method. By using the instrument questionnaire,
interviews and documentation. The urgency of Islamic Religious Education can shape the Islamic character
of students. The formation of the Islamic character of students at SMP Negeri 1 Jalancagak uses various
methods, namely through learning, habituation, motivation, example and enforcement of rules or discipline.
References
Ainusyamsi, F. Y., & Husni. (2021). Perspektif Al- Qur ’ an tentang Pembebasan Manusia
Melalui Pendidikan Akhlak. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 54.
Andriani, A. (2017). Pembentukan Karakter Siswa SMP Fatih Bilingual School di Lamnyong
Banda Aceh. https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/2346/
Fitri Zaerul, A. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai & Etika di Sekolah. Jogjakarta: Ar-
Ruzz Media.
Hafidzoh, U. (2015). Implementasi Pendidikan Agama Islam Sebagai Upaya Pembentukan
Karakter Islami Di SMP Negeri 13 Malang.
Kesowo, B. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang
Sistem Pendidikan Nasional. 1.
Khadijah, S. (2020). Implementasi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam
Pembentukan Karakter Islami Siswa Kelas X SMA Negeri 20 Makassar.
Kosim, A., & Fathurrohman, N. (2018). Pendidikan Agama Islam. Bandung. PT. Remaja
Rosda Karya.
Muchlas, S., & Haryanto, M. S. (2012). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung:
Remaja Rosdakarya.
Nasihatun, S. (2019). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Islam dan Strategi
Implementasinya. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan, 7(2),
–336.
Nurseha, A. (n.d.). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. 1.
Puspita, V. A. (2018). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Dalam Materi Pendidikan Agama Islam
Sekolah Menengah Pertama.
Rahman, H. A. (2012). Pendidikan Agama Islam dan Penedidikam Islam-Tinjauan
Epistemologi dan-Materi. Jurnal Eksis, 8(1), 2053–2059.
Risdoyok, & Aprison, W. (2021). Kerjasama Guru PAI dan Orang Tua dalam
Menghadapi Pembelajaran Selama Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5),
–2335.
Salsabila, U. H., Ilmi, M. U., Aisyah, S., & Saputra, R. (2020). Peran Teknologi Pendidikan
dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Era Disrupsi. Jurnal on Education,
(01), 104–112.
Samsudin. (2019). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Kepribadian Di Era
Disrupsi. 30, 148–165.
Supiana, & Sugiharto, R. (2017). Pembentukan Nilai-nilai Karakter Islami Siswa Melalui
Metode Pembiasaan (Studi Kasus di Madrasah Tsanawiyah Terpadu Ar-roudloh
Cileunyi Bandung Jawa Barat). Jurnal Educan, 01(01).